Wat is voice search?
Voice search, gesproken zoekopdrachten, zijn zoekopdrachten die simpelweg door middel van een ieder stem worden ingesproken op mobiel, Ipad of laptop.
Onderzoek wijst uit dat 20% van alle zoekopdrachten wereldwijd al worden ingesproken, deze manier van zoeken zal in de komende jaren tot 50% meer voorkomen.
Marketing bedrijven op lokale en wereldwijd niveau moeten voorbereid zijn om op deze wijze gevonden te worden wanneer men zoekt naar hun merk, bedrijf, producten of diensten.
Nu luidt de vraag:
Welke eigenschappen heeft voice search ten opzichte van geschreven zoekopdrachten? Wat kunnen we ervan leren
Voice search opdrachten bevatten over het algemeen meer vraagwoorden dan geschreven zoekopdrachten. De meeste ingesproken vragen beginnen met de woorden wie, wat, wanneer, waarom, welke, hoe, hoeveel etc.
Aangezien de voice search opdrachten meer vraagwoorden bevatten, heeft de gebruiker ook een heel andere intentie dan bij geschreven zoekopdrachten. Algoritmes achter de voice search techniek herkennen niet alleen de vraag, maar ook de intentie en context die er achter zit.
Voice search zal meestal op een mobiele telefoon uitgevoerd worden. Bijvoorbeeld wanneer iemand in het winkelcentrum inspreekt ‘Google, waar is het beste cafetaria in deze omgeving?’ Waarop het antwoord kan zijn ‘Dit is het beste cafetaria in de omgeving van Amersfoort.’
Hierbij is het belangrijk te vermelden dat de kans dat voice search lokaal wordt gebruikt groter is dan bij getypte zoekopdrachten. Dit heet ook wel local ranking of lokaal gevonden worden.
Hierop volgt de vraag:
Hoe moeten we ons voorbereiden voor de opkomst van voice search?
Na allerlei onderzoeken die online marketing goeroe’s en ook bedrijven hebben gedaan, zijn er een aantal stappen die genomen moeten worden om goed voorbereid te zijn voor de ranking in de toekomst.
Must have aspecten :
- Page speed ( website snelheid)
PageSpeed lijkt een belangrijke rol te spelen in SEO voor spraakgestuurde zoekopdrachten. De gemiddelde pagina met dit type zoekresultaten wordt in 4,6 seconden geladen (52% sneller dan de gemiddelde pagina). - Https ( Secure website )
HTTPS-websites domineren de zoekresultaten van binnen Google. Sterker nog, 70,4% van de gevonden pagina’s van Google Home is beveiligd met HTTPS. - Content optimaliseren voor lange zinnen ( long_tail Ongeveer 29 woorden )
Google geeft de voorkeur aan korte, beknopte antwoorden op ingesproken zoekopdrachten. Het typische spraakgestuurde zoekresultaat is slechts 29 woorden lang. - Autoriteit en betrouwbaarheid website gaan beter ranken
Domeinen met autoriteit hebben de neiging spraakresultaten significant meer te ranken dan niet-autoritaire domeinen. In feite is de gemiddelde Ahrefs-domeinbeoordeling van een Google Home-resultaat 76,8. - Content met hogere waard gebaseerd op zoekintent met hoog share gaat ranken.
Content met een hoge mate van sociale betrokkenheid presteert meestal goed in gesproken zoekopdrachten. Sterker nog, het gemiddelde resultaat van spraakgestuurde zoekopdrachten heeft 1199 Facebook-shares en 44 tweets. - Content met eenvoudige zinnen, goede leesbaarheid en begrijpelijkheid gaat hoger scoren.
Simpele, gemakkelijk leesbare content kan helpen bij stem search SEO. Het gemiddelde stemresultaat van Google wordt geschreven op een 9e klasniveau. - Langere en inhoudelijk tekst gericht of FAQ (frequently asked question ) gaat hoger ranken.
Het gemiddelde aantal woorden voor een pagina met een stemzoekresultaat is 2.312 woorden. Daarom heeft Google de neiging om antwoorden op stemzoekopdrachten te vinden via lange formulier content. - Eerste drie zoekresultaten gaan ook in de voice search domineren ( tekst search optimalisatie blijft nog essentieel)Content die van groot belang is bij het zoeken naar een desktop, zal ook zeer waarschijnlijk als een antwoord op een stemgestuurde zoekopdracht verschijnen. Sterker nog, ongeveer 75% van dit soort zoekresultaten staat in de top 3 van die tekst zoekopdracht.
- Features snippet heeft belangrijke rol in de ranking van de content.
Featured Snippet kan u helpen bij het zoeken naar stemmen. 40,7% van alle antwoorden op stemantwoorden kwam van een Featured Snippet. - Besteed aandacht aan reviews en locatie.Aangezien Voice search meestal op mobiele telefoons gebeurt, en de mobiele telefoon lokale resultaten toont, zal een review voor je business en locatie van je fysieke winkel of business ( Google my business en Google map) een belangrijke rol spelen op lokale ranking in mobiel gebaseerde stemantwoorden.
- Voeg structured data toe.Structured Data is een manier om informatie op een webpagina te markeren zodat zoekmachines als Google de gegevens beter begrijpen. Informatie als telefoonnummers, postcodes en openingstijden zijn zonder gestructureerde data markering slechts woorden en getallen. Door Structured Data markering toe te voegen kunnen zoekmachines de informatie beter interpreteren en indexeren.
Optionele aspecten :
- Schema markupSchema speelt mogelijk geen sleutelrol bij de ranking van spraakzoekopdrachten. 36,4% van de stemgestuurde zoekresultaten komt van pagina’s die Schema gebruiken (wat slechts iets hoger is dan het wereldwijde gemiddelde van 31,3%).
- Title tag optimaliseren op gesproken zoekodrachtenWe ontdekten dat maar heel weinig zoekopdrachten met spraakopdrachten de exacte zoekopdracht in hun title-tag hadden. Daarom lijkt het maken van afzonderlijke pagina’s voor elke zoekopdracht met stem-zoekopdrachten geen effectieve SEO-strategie is voor stemzoeken.